Dacă aţi avut un accident de muncă, angajatorul trebuie să vă achite minimum 75% din venit. Specialiştii noştrii vă spun care vă sunt drepturile în caz de vătămare la serviciu.
În cazul în care aţi avut ghinionul să vă accidentaţi la serviciu, trebuie să ştiţi că aveţi dreptul la un concediu medical de până la 90 de zile calendaristice. Acesta se poate prelungi până la 183 de zile calendaristice, în baza evaluării accidentatului de către o comisie medicală.
Toţi cei din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la: reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă, reabilitare şi conversie profesională. De asemenea, trebuie să primească indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă (minimum 75% din media veniturilor pe ultimele 6 luni până la 100% din media veniturilor pe ultimele 6 luni), achitată lunar pe toată perioda concediului medical, compensaţii pentru atingerea integrităţii, despăgubire pentru familie în caz de deces şi rambursare de cheltuieli diverse cu reabilitarea.
Puteţi solicita daune materiale
Angajatorii sunt obligaţi să achite lunar comisionul de 0,85% pentru concedii medicale, în contul FNUASS (Fondul National Unic de Asigurări Sociale de Sănătate), cât şi un comision lunar pentru accidente de muncă, calculat în funcţie de domeniul activităţii (în contul Casei Teritoriale de Pensii). Din aceste fonduri, sunt suportate cheltuielile cu reabilitarea angajaţilor care au suferit accidente de muncă. În situaţia în care se constată, în baza dosarului de cercetare, că accidentul de muncă s-a produs din vina angajatorului, atunci angajatul poate solicita daune materiale.
Ce este accidentul de muncă?
Accidentul de muncă presupune vătămarea violentă a organismului sau intoxicaţia acută profesională care are loc în timpul procesului de muncă ori în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu care provoacă incapacitate temporară de muncă, de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate sau deces.